2016. február 25. ei szakmai tanulmányi útról beszámoló
E napon iskolánk kertész képzésén részt vevő tanulóinknak szakmai tanulmányi utat szerveztünk. A szakmai út kapcsán eljutottunk Abasár községébe, ahol bepillantást kaphattunk a szőlőoltvány készítésébe. Itt teljesen az alapoktól mutatták meg a technológiát. Először az oltvány előállító területre mentük, ahol éppen szerencsénk volt megszemlélni hogyan termelik le az oltvány alanyát képező szőlőnövényt. A gyerekek elismeréssel jelezték, hogy elég nehéz munkának tűnik a vastag kötegekben, 3-6 m magasra is megnövő növényi hajtásokat lemetszeni és azt a sor elejére kicipelni. Ezután felmentünk a mikroterasz-rendszerre, ahol a különböző művelési rendszereket vizsgáltuk meg, illetve a hegy tetejéből szemléltük a terasz rendszer elrendezését, a művelésmódok harmóniáját.
E szakmai út segítségünkre volt abban, hogy a gyerekek megismerjék a lengőkaros művelési rendszert, annak előnyeit, hátrányait egyaránt. Diákjainknak nagyon tetszett a Sárhegyről a kilátás, illetve ott rengeteg fotót is készítettek egymásról, hiszen nem mindennapi látvány tárul eléjük.
A fotók elkészülte után elmentünk az oltványkészítő üzembe, ahol az omega oltógéppel történő oltás munkafolyamatát néztük meg, illetve megnéztük a gyökeres oltványok tárolási módját is. Házigazdánk részletesen elmondta a munkafolyamatokban rejlő szakmai kihívásokat, technológia hibafaktorokat egyaránt.
Itt is sok fotó készült, ami diákjainknak segít vélhetően a technológiai folyamatok jobb megértésében, rögzítésében.
Ezután következett a gyerekek által megfogalmazott nap fénypontja, vagyis elmentük a vállalkozás igen komoly pincészetébe, ahol a „végtermék”, bor elkészítési folyamatát szemléltük meg.
Miután eljöttünk Abasárról, Nagyréde irányába vettük az utat, ahol már vártak minket a Benedek Gazdaság képviseletében és elmentünk a Fáy tanyára, ahol a vállalkozás közel 50 ha-s területét szemléltük meg. A területen megismerhették az extenzív művelési rendszerben tartott szamócaföldet, illetve a meggy állományt. A meggy koronája különlegesnek számított a gyerekek szemében, hiszen még most először láttak váza koronaformát, meggy fajnál alkalmazva. Az állományoknál a házigazda elmondta, hogy miért alakították ki így a koronaformákat, milyen logikus gondolkodásmód irányította őket ebben. Ez azért is volt hasznos, mivel tanulóink szembesülhettek azzal, hogy ha sikerül jól elsajátítaniuk a leendő szakma alapvető mozzanatait, akkor azokat gazdasági céljaik elérése érdekében rugalmasan tudják alkalmazni.
A szakmai út végén, az iskolába visszautazva a gyerekek pozitívan nyilatkoztak az út élményeiről és egyik-másik eljátszott a gondolattal, hogy a szakmai bizonyítvány megszerzése után szamóca termesztésbe fog, esetleg gyümölcsöst fog létrehozni.