Üdvözöljük iskolánk weboldalán

Visszaérkezve Málagáról

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

Projekt azonosító: 2019-1-HU01-KA102-060256

Projekt cím: Szakmai kihívás elfogadva- GASZI diákok és tanárok Barcelonában

Maldrik Gábor vagyok a hatvani Grassalkovich Antal Baptista Szakképző Iskola vezetője. 1993-ban ebben az iskolába jelentkeztem még, mint tanuló. Érettségi utáni szakképzés volt a célom és tűzzománcozott dísztárgykészítő szakon végeztem. Majd a sikeres szakmai vizsga után, kezemben a bizonyítvánnyal, mesterem mellett, mint segéd, majd szakoktató dolgoztam. Közben pedagógiai diplomát is szereztem. Az alapfokú művészeti képzésbe is bekapcsolódtam és egyre több feladatot bíztak rám a vezetők. 2009-től igazgatóhelyettes, majd 2011-től intézményvezető lettem.

Már szinte az iskola kezdetétől részt veszek a munkában, a közeli és távoli célkitűzések megfogalmazásában, tervezésben, stratégiai döntésekben, megvalósításban. A több, mint két évtized alatt sok-sok nagyszerű, felejthetetlen program, élmény, eredmény vált valóssá, realizálódott az iskola, a szülők, hozzátartozók, tanárok, szakoktatók és legfőképp a diákok életében.

Az iskola mindig innovatív hozzáállásával mindig is a jövőbe, az új eszközök, módszerek megismerésére, bevezetésére törekedett. Az iskola több száz milliós összeg felhasználásával eszköz, gépek, berendezések beszerzését, tanműhelyek felújítását, kirándulásokat, szakmai képzéseket, új pedagógiai módszerek megismerését, bevezetését, tanár, diák mentorhálózat kialakítását, működtetését valósíthattuk meg.

Egy ötlettől vezérelve és egy ebben a pályázati rendszerben gyakorlott megvalósítóval történő beszélgetést követően elhatároztuk, hogy belevágunk és az iskolánkra szabva beadunk egy pályázatot szakmai mobilitási programra. A pályázatot jól összehangolt munkával előkészítettük és körvonalaztuk, hogy mit tudunk „elsőre” bevállalni és maximálisan véghezvinni. A pályázat két részből tevődött össze. Spanyolország volt a kiválasztott ország, barcelónai partnerszervezettet megkeresve, aki vállalta, hogy 3-3 fő diák, összesen hat tanuló számára biztosít három hétre gyakorlati képzőhelyet. Iskolánk a térség befogadó iskolája, azaz a kistérség, járás településeiről a hátrányokkal küzdő, nehezen beilleszkedő, tanulási, magatartási zavarokkal küzdő, fogyatékkal élő, sajátos nevelési igényű gyerekek válasszák iskolánkat, képzéseinket. Kertész, élelmiszer- és vegyi áru eladó tanulók kiválasztására került sor, akik a külföldi gyakorlati helyeken elmélyíthetik szakmai, gyakorlati tudásukat, valamint társas, szociális, idegen nyelvi kompetenciájuk is fejlődhet. A diák mobilitás mellett a tanári egy hetes job shadowing is szerepelt a pályázatban.

A pályázatunkat pozitívan bírálták el és a dédelgetett álom valósággá vált és iskolánk, így először1122 összeget kapott, a megfogalmazottak megvalósítására. A megkapott értékelés is néhány apróság, pontatlanság mellett sok pozitívumot emelt ki.

Az elbírálást, szerződéskötést követően újra felvettük a kapcsolatot a barcelónai szervezettel, aki szándéknyilatkozatot, részletes programtervet dolgozott már ki korábban a tanulókra és a tanárokra vonatkozóan. Sajnos az egyeztetéseket követően a fővárosi szervezet visszamondta és nem vállalta az ott tartózkodásunk megszervezését, a szakmai programot. Mivel a tanév elejére terveztük a megvalósítást, így gyorsan igyekeztünk több szervezettel is felvenni a kapcsolatot és ezek közöl a cardobai székhelyű Europroyectos vállalta, hogy a pályázatban foglaltak szerint megszervezi számunkra a munkaprogramot, a diákok elhelyezését, a tanárok képzését. Így a dél-spanyolországi városba, Malagába szerveztük át projektünket.                                    

A diákok kiválasztása közös munka volt. A nevelőtestület valamennyi tagja, osztályfőnökök, tanárok, oktatók javasoltak kertész és eladó tanulókat és szakmai, elméleti tanulmányi, nyelvi eredményeiket és kompetenciáikat figyelembe véve megtörtént a diákok kiválasztása. A 6 fő mellé egy „tartalék” diák is ki lett választva. A tanárok kiválasztását az iskola vezetősége tette meg, több tényező (szakmai kvalitás, idegen nyelvtudás, motiváció, mióta dolgozik az intézményben) figyelembevételével. A szerződéskötést követően a repülőjegyek, a biztosítások megkötése is megtörtént.

A résztvevők felkészítésére is többször került sor. A diákok angol nyelvtudását igyekeztünk plusz órák megtartásával növelni. A bemeneti felmérést is elvégezték. Az utazással, ottléttel, munkavégzéssel, közlekedéssel való esetleges felmerülő kérdések, problémák megbeszélése is megtörtént. A vállalások megbeszélését követően a szerződéskötések is megtörténtek a kiutazás előtt az iskola a diákok, mind a tanárok esetében. A pénzváltást követően kiosztásra kerültek napokra lebontva a napidíjak is.

Elérkezett az időpont. Nagy várakozás előzte meg a kiutazást a diákok szeptember 15.-én indultak el lisszaboni átszállással. Sajnos az odaút repülőtársasági szervezési hiba miatt keserű szájízt okozott, mivel a kísérő tanárunkat nem engedték fel a Malagába tartó repülőre, helyhiány miatt, így Ő csak másnap reggel tudott a diákok után utazni. A spanyol szervezők mindent megtettek, hogy diákjaink jól és szakmailag megfelelő gyakorlati helyeken tudják eltölteni a három hetet. Kísérő kollégánk mindvégig a diákok mellett és értük dolgozott. Szervezte és kapcsolatot teremtett a gyakorlati képzőhelyekkel (szupermarket, kertészet), szabadidős programokat szervezett (múzeumlátogatás, templomok, hajókirándulás, vásárlás) diákjainknak, a kis csapatnak. A két hét folyamán gyakran egyeztettünk vele és a fiatalokkal és már akkor is látható és tapasztalható volt, hogy nagyon jól érzik magukat és szakmailag, emberileg is pozitív változásokon mennek keresztül.

A tanári mobilitás, programfelelősség valamint a csoportvezetés is rám hárult. A kollégákkal együtt október 5-én indultunk, szintén Lisszaboni átszállással az egy hetes szakmai továbbképzésre, mobilitási programra. Éjszakai megérkezésünkkor a szervezők munkatársai elvittek a szállásunkra, ahol már a gyerekek, kollégánk nagy szeretettel vártak és fogadtak.

Másnap reggel a malagai vezetőket és a munkatársakat ismerhettük meg és tájékoztattak a heti szakmai, szabadidős és kulturális programokról. Megismertük az Europroyectos szervezetet, működési területeit és a hét során meglátogatott intézmények, iskolák, szervezetek specialitásait. Az előadás után a szervezet önkéntes fiataljaival közösen elmentünk a városközpontba és a régi belvárost megtekintettük és Malaga főbb nevezetességeihez is ellátogattunk. Talán az egyik legimpozánsabb műemléket a katedrálist is ekkor tekinthettük meg.

A következő nap a város egyik legmagasabb pontjára vittek a helyiek és gyönyörködhettünk a panorámában. Láthattuk a hatalmas területen elhelyezkedő nagyvárost és a kikötőt. Ezt követően első szakmai programunkhoz érkeztünk el, amikor is az Educar-T gyógypedagógiai, szakmai intézményegységet tekinthettük meg. Hosszas közös párbeszéd, előadás folyamán megismertük a spanyol és megismertettük a hazai fogyatékkal élő tanulókra vonatkozó szabályozásokat, törvényeket, sajátosságokat. Majd gyakorlatban láthattuk, hogyan is működik ez a déli országban. Konduktori, logopédiai, fejlesztő szobákat, technikákat, módszereket, eszközöket ismerhettünk meg. A szervezet két telephelyen működik Malagában és az óvodáskortól egészen a nagykorúságig foglalkoztak tanulókkal, és a szüleikkel. Számukra nyújtanak fejlesztést, lehetőségeket, tanácsadást. Láthattuk, hogy egy jól és magas színvonalon működtetett rendszer ismerhettünk meg, melyhez az állam és a szülők is érintettek, támogatottak a családok, diákok megsegítése érdekében. Bónuszokat kapnak a szülők és ezekben az intézményekben tudják beváltani, hogy támogató, segítő kezet nyújtsanak a fiataloknak. Ezt a munkát csak szívvel lélekkel lehet végezni és érdemes végezni, ez itt maximálisan bebizonyosodott. A késő délutánt szabadidős programok eltöltésével töltöttük kiscsoportokban a diákokkal együtt.

Másnap a Facultad de Ciencias de la Salud egyetemi képzéseket ismerhettük meg. A szociális képzéseket, melyeket itt tanulhatnak a fiatalok. Felkészítik őket a testi, szellemi fogyatékkal élők kezelésére, ápolására. Megismerhettünk több szaktantermet, ahol az otthoni környezetben használatos bútorok, használati tárgyakat láthattunk. Láttunk újfajta módszert a törött testrészek fixálására, olyan konyhai, fürdőszobai berendezéseket, melyek megkönnyítik a fogyatékkal, mozgáskoordinációval élő embereket.

Kora délután egy hatalmas több ezer fős középiskolában fogadtak bennünket. Az Instituto de Educacion Secundaria No1 Universidad Lacoral iskolában szintén olyan osztályok hétköznapjaiba tekinthettük be, ahol autista, sajátos nevelési igényű, sérült gyerekek oktatását vállalták fel. Kertész, szakács, pincér, bőrműves kabineteket néztünk meg, illetve folytattunk szakmai beszélgetést, a gyakorlati képzésről, az elméleti órák számáról, szakmai, közismereti tanárok munkájáról, a központi tantervekről, az elhelyezkedés lehetőségeiről és minden ezzel kapcsolatos szabályozásokról, sajátosságokról.

Ezt követően, délután a Malagai Múzeumba vitték el csoportunkat, ahol az Europroyectos önkéntesei vezettek körbe minket, hogy az archeológiai, művészeti, néprajzi gyűjteményt megismerhessük. Majd szabadprogram keretében, ki-ki vásárolt a bazársoron, ki a tengerpartra sietett, ki pedig a római kori színház maradványait, a labirintust, a várnegyedet tekintette meg, a kitartóak pedig még a naplementében is gyönyörködhettek a vár egyik tornyának magasságából.

A soron következő napon, sűrű programokon vettünk részt. Elsőként egy mosodába, az Ilunion nevű céghez látogattunk, akiknél szinte csak megváltozott munkaképességű felnőtt dolgozott. Összehangolt közel 200 főt foglalkoztató cég legfőbb célja, hogy mindenkinek biztosítson a sérüléséhez, fogyatékosságához mérten munkát és munkalehetőséget, ezzel is támogatva önképüket a társadalomban elfoglalt helyüket, megerősítve önbecsülésüket. Spanyolországban közel 40 településen, több szállodát, közintézményt, iskolát, céget, boltot kiszolgálva munkájukkal.

Ezt követően elvittek minket a vakok számára nyújtott és fenntartott központi intézménybe az ONCE-ba. Itt vakok számára tartanak továbbképzéseket, nyelvtanfolyamokat, segítségnyújtást és tanácsadás különböző kérdésekben. Saját szerencsejátékot is forgalmaznak és a lottóbevételből könyveket, szótárakat, játékokat készítettnek.

Aztán egy exkluzív szálloda munkatársait ismerhettünk meg, akik szintén betegségük mellett dolgoznak és arról tájékoztattak, hogy milyen segítséget kapnak a családjuktól, a kollégáiktól, vezetőiktől, az államtól. Ezt követően a kertész tanulók gyakorlati képzőhelyére siettünk, ahol már a harmadik heti gyakorlatukat töltötték. A dísznövénykertészetben vezettek bennünket körbe, ahol megismertük a szabadföldi, fóliás, üvegházas termesztési rendszereiket, a nevelt, termesztett növényeket, örökzöldeket, ciprusokat. A diákjaink örömmel mutatták be mit is végeztek nap, mint nap, milyen eszközöket, gépeket, berendezéseket ismerhettek meg, dolgozhattak vele.

Másnap reggel szintén egy helyi nagy középiskolában fogadtak bennünket, akik részben nagy gyakorlattal rendelkeznek a hasonló szakmai mobilitási programban, mint részvevőként, mint tanácsadóként, megvalósítóként. A La Rosalenda iskolában rövid áttekintést kaphattunk a spanyolországi oktatási rendszerről, illetve a középiskolai képzési palettájukat is megismerhettük. Rövidfilmek segítségével a szakképzési típusokat, azok előnyeit, erősségit ismerhettük meg.

Az asztalos, bútorasztalos, villamos ipari technikus, autószerelő, karosszérialakatos, hegesztő, villanyszerelő, autóvillamossági szerelő, pincér, szakács, cukrász, kertész csak néhány szakot említve ismerhettük, járhattuk be a hatalmas területen elfekvő, több épületblokkból álló középiskolát. Azt a tényt levonhatjuk, hogy hasonló gyerekekkel, hasonló problémákkal dolgoznak, tanulnak együtt tanárok, diákok.

Utolsó estéhez érve, programszervezőink grillparty-ra invitáltak és a közösen elfogyasztott vacsorát követően átvehettük, mind a diákok, mind a tanárok az igazolásainkat, tanúsítványainkat, mely a tartalmas spanyolországi szakmai útra emlékeztet majd minket.

Szabadidőben, kulturális program keretében többek között a tengerparton, a kikötőben sétáltunk, elláthattuk a Plaza de la Mercedre, Picasso szülőházába, Picasso Múzeumba, Malaga Múzeumba, a várnegyedbe, a római kori színházhoz, a katedrálishoz. Egy csodálatos és élhető, nyüzsgő spanyol nagyvárost ismerhettem meg, ami nagy benyomást tett rám és a mai napig is visszagondolva a fényképeket visszanézve, a kollégáim, diákjaink szemében látom ezt a feledhetetlen boldogságot, élményt, melynek részesei lehettünk.

Nagy kihívás volt, de minden munkát megért és örülök, hogy belevágtunk ebbe a projektbe.  A megismert Spanyol szervezet teljes mértékben kiszolgálta a diákok és a tanári mobilitás kéréseit, előírásait. A gyakorlati helyek abszolút a tanulók elméleti és gyakorlati tudásának megfelelő, magas színvonalú, sok szakmai területre engedett betekintést, gyakorlást, új tapasztalatokat.

A tanári egy hetes szakmai továbbképzés során tanári, emberi kompetenciáim fejlődtek, egyes területekben kiemelkedően. Szociális, nyelvi, szakmai tudásom az együtt töltött idő alatt, mind a vezetőink, mind a diákok, mind kollégáim miatt fejlődött. A meglátogatott intézményekben, iskolákban új tapasztalatokat, módszereket, eszközöket láthattunk, ismerhettünk meg, melyek a hazai, itthoni környezetbe átültetve új lendülettel, szakértelemmel folytathatjuk munkánkat.

Jó volt azt látni, tapasztalni, hogy a hátránnyal küzdő, hátrányban szenvedő fiatalokat hogyan segítik az oktatási-nevelési folyamatban. Mennyi szereplő segíti a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő fiatalokat. Sokkal modernebb technikai, informatikai, eszközállománnyal dolgozhatnak velük. A kiscsoportokra és az egyéni fejlesztésekre is igen nagy hangsúlyt fektetnek.

A fogadó spanyol Europroyectos szervezetnek, munkatársainak is nagy köszönet, hiszen magas színvonalon szervezték meg számunkra ezt a pályázatot, a vállalt, a pályázatban szereplő előírásoknak megfelelően.

Angol nyelvtudásom is fejlődött, hiszen a szakmai beszélgetések, feladatok is javarészt angol nyelven történt. A nyelvi fejlődést legfőképp a diákok részéről tapasztaltam, akik eddig anyanyelvi környezetben nem tudták gyakorolni ezt a nyelvet. A kertészetben, de legfőképp a boltban a vásárlókkal (helyiek, turisták) történő beszélgetés során megszólalásuk, szókincsük fejlődött. Magabiztosságuk a megszólalás terén is kimagasló és az angol nyelv mellett a spanyol szókincsük is nőtt.

Köszönöm kollégáimnak, tanulóinknak, hogy részesei lehettünk ennek a programnak és természetesen a pályázat kiíróinak, elbírálóinak, hogy egy ilyen sikeres, életre szóló projektet zárhattunk.

 Hatvan, 2019. október 25.

               

 

 

GALÉRIA